1394-06-24 11:30
1519
0
20531
نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امروز درگلستان افتتاح خواهد شد؛

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گلستان، نویدبخش افق های تازه تری از وحدت و همدلی

هم زمان باسالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور میهمانان خارجی وداخلی افتتاح خواهد شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از  طوبی گلستان؛  رییس ستاد برگزاری این جشنواره با اعلام این مطلب گفت : این جشنواره پس از8 دوره برگزاری موفق، امسال نیز در نهمین دوره با رویکرد جشن ازدواج اقوام، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می آورد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن این‌که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان مشهود و هویدا شده است.

ابراهیم کریمی خاطرنشان کرد: در استان گلستان، اقوام مختلف نظیر فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق، زندگی می کنند. اما با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دهند و نقطه اشتراک آن ها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آن ها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک شان در بهره وری از این سرزمین حاصلخیز است. زبان های رایج در گلستان نیز فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی می باشند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همواره تلاش نموده توانمندی های گردشگری و اکوتوریستی استان را شناسایی کرده و این توانمندی ها را به اقشار و لایه های مختلف استان، کشور و علاقمندان خارجی معرفی کند که امری خطیر و پرمشغله است و امیدمی رود توانسته باشد به قدر مقدورات به چنین مهمی دست یافته باشد. بر همین مبنا این استان، به جز آن که به لحاظ طبیعی گلستان نامیده می شود از جهت حضور اقوام مختلف نیز «گلستان» بشمار می رود. بدین جهت، برگزاری 8 دوره موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان بیش از همه مدیون همین زندگی مسالمت آمیز و وحدت بخش است که برآمده از آموزه های قرآن کریم و دین مبین اسلام بوده و می تواند به عنوان نمونه عینی و پایلوت مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد.

کریمی تصریح نمود: در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 1384 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد. و اکنون نهمین دوره برگزار خواهد شد.

وی درادامه خاطر نشان کرد: این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto)نیز به ثبت رسیده و درلیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است .

کریمی افزود: اکنون در ظل منویات مقام معظم رهبری و در سالی که به نام "دولت وملت، همدلی وهم زبانی" مزین فرموده اند، برگزاری نهمین دوره جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان، نویدبخش افق های تازه تری از وحدت و همدلی است.

وی با اشاره به این که فرهنگ و تاریخ ملت ها نقش بسزایی در شکل گیری هویت ملی آن دارد، افزود: نمادهای تاریخی را می توان به عنوان بخشی از ثمره فرهنگ دانست که پاسداری از آن می تواند در شکل گیری هویت ملی و منطقه ای هر سرزمینی نقش اساسی ایفا نماید.

این مقام مسوول اذعان داشت: با نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی کشورها، در می یابیم که توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش های فرهنگی و باستانی هر ملتی موجب تعالی و ارتقای فرهنگی آن ملت می شود چرا که تاریخ نشان داده است ملت هایی که دارای سابقه فرهنگی و تاریخی کهـن می باشند در معرض تهاجم فرهنگی مصون مانده و کمتر دستخوش تطور و دگرگونی شده اند. هرچند در قرن بیست و یکم، قرن تحول عظیم در عرصه ارتباطات، مشاهده می گردد برخی از بنیان های تاریخی- فرهنگی ملت ها دستخوش تغییر و تحول شده اند، ولیکن عنایت به این بنیان ها امری اجتناب ناپذیر و از ضروریات ملت هاست.

وی خاطرنشان کرد: ایران سرزمینی است در برگیرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامی که در عین تنوع و تفاوت های بسیار در چارچوب مرزهای فرهنگی این سرزمین آن چنان بهم آمیخته اند که واحد منسجمی به نام هویت ملی ایرانی را تشکیل داده اند. استان گلستان نیز، از این امر مستثنی نمی باشد، وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم(که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور نموده است) یادمان هایی چون گنبدقابوس و رادکان، خرابه‌های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست. به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از 7000 ساله استان را نمایان می نماید به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

کریمی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین یک موقعیت ترویجی است، که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ های قومی و منطقه ای، به ویژگی های خاص مناطق نیز توجه گردد.

وی ماهیت اصلی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ های مختلف ایرانی جهت تحقق اهداف ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: برگزاری نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش مثبت دولت محترم می تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم گرا به استجابت اهداف فوق‌الذکر باشد که هم اینک با گستردگی هرچه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست. بی شک در این راه نمی توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسوولین به این امر دارد.

او ادامه داد: از طرفی خیل عظیم بازدید کنندگان و بازدید شوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده اند تا این مساله مهم به اثبات برسد که سرمایه های انسانی می تواند نقطه اتکای عزیمت و حرکت گلستان به توسعه های بعدی و عمیق باشد. آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم است و تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد.

کریمی افزود:  نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور 194 نفراز هنرمندان سراسر کشور(110هنرمند استان گلستان، 84 هنرمند از سایر استان ها) و11 نفر ازسفرا و نمایندگان کشورهای آسیای میانه (پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، عراق و هند) برگزار می شود و برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

وی درادامه از همکاری ارگان های مرتبط با این جشنواره و تشکیل کمیته های مختلف دراین جشنواره یاد کرد و در پایان بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید نمود و نقش صدا و سیما را درپوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هرچه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری موثر دانست .

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین  ازساعت 5 عصر 24 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان افتتاح خواهد شدو تا 27 شهریور ماه برای علاقمندان قابل بازدید است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.